Aspecte fundamentale ale bisericii 6

2.1.3. Flexibila

Asa cum am specificat si in introducere, acest concept este strins legat de cel anterior, deoarece cultura nu este aceeasi in orice loc sau in orice timp. Tendinta tipic umana de a sacraliza anumite forme de exprimare cultica face necesara constientizarea continua a acestui adevar, daca nu vrem sa ne trezim intepeniti intr-un ritualism mort, irelevant si neproductiv.

Biserica se afla mereu in cautarea raspunsului optim la intrebarea: ,,Ce este dat odata pentru totdeauna si ce se poate schimba fara a compromite mesajul pe care trebuie sa-l transmitem lumii ?”. Adica ce este ,,o constanta scripturala” si ce este ,,o variabila culturala” ? De raspunsul la aceasta intrebare poate atirna reusita unei biserici in indeplinirea mandatului ei sau nu.

Din pacate istoria demonstreaza ca exista un ciclu care se repeta mereu, asemanator cu ciclul descris la capitolul muzicii crestine.

Ceea ce rezulta atunci cind raspunsul la intrebarea de mai sus nu este cel corect, se numeste institutionalizare.

Aici as dori sa ,,dau din nou cuvintul” lui Gene. A. Getz pentru a ne descrie fenomenul institutionalizarii.

,, Procesul de institutionalizare este un fenomen care se repeta in poporul lui D-zeu. Ceea ce face capcana acesta deosebit de periculoasa este faptul ca nu este legata exclusiv de biserica, ea aparind in mod natural oriunde sunt oameni care se aduna laolalta pentru a atinge anumite obiective. Oameni, plus structuri, plus foarte adesea timp, egal institutionalism…

Care ar fi simptomele institutionalismului ?

  1. Organizatia ( forma si structura ) devine mai importanta decit oamenii care o alcatuiesc.
  2. Indivizii incep sa functioneze in organizatie ca niste roti dintate intr-o masinarie.
  3. Individualitatea si creativitatea sunt pierdute in masa structurala.
  4. Atmosfera in organizatie devine amenintatoare, in loc sa fie deschisa si libera; deseori oamenii se tem sa puna intrebari delicate.
  5. Aranjamentele structurale din organizatie au devenit rigide si inflexibile.
  6. Oamenii servesc organizatia mai mult decit obiectivele pentru care a fost infiintata organizatia. Cu alte cuvinte, mijloacele au devenit scopuri (vezi fenomenul ,,spectatorilor profesionisti” descris la pag. 9).
  7. Comunicarea este deseori intrerupta, mai ales datorita unei atmosfere represive si formalismului.
  8. Oamenii devin prizonieri ai procedurilor lor. ,,Manualul cu reglementari interioare” devine tot mai voluminos, iar ideile proaspete devin tot mai putine si izolate.
  9. Obiectivul colectiv cedeaza locul unor multitudini de obiective fara legatura intre ele, de aici rezultind lipsa de unitate in organizatie, ca intreg ( adica nu exista un scop clar definit si unanim acceptat si nici o strategie unitara pentru atingerea acelui scop ).
  10. Moralul scade; oamenii isi pierd initiativa; devin descurajati si critici la adresa organizatiei si in special la adresa liderilor.
  11. Ierarhia devine tot mai dezvoltata complicind comunicarea si tot mai multi au sentimentul ca ,,ei nu conteaza” de fapt.”1

1 Gene A. Getz ,,Dinamica bisericii”, pag.221-222.

 

Avem aici o descriere progresiva a fenomenului institutionalizarii la care se poate ajunge daca o biserica nu vegheaza la aspectul flexibilitatii. Iar o biserica se mentine flexibila daca pastreza mereu intacta distinctia dintre absolut si relativ, intre ceea ce este o constanta biblica si ceea ce este o variabila culturala.

Mai jos am reprodus reprezentarea grafica a fenomenului institutionalizarii in dezvoltarea sa temporala. Se poate observa cum odata cu trecerea timpului variabilele culturale sunt tot mai mult considerate constante supraculturale, pina cind ajung sa ia locul adevaratelor constante supraculturale biblice. In acest moment biserica ajunge un loc al traditionalismului sec si are de facut alegerea intre a muri lent si sigur, sau a se reforma.

 

Institutionalism

fig. 1

INSTITUTIONALISM

Permite formelor culturale de slujire sa devina constante si sa inlocuiasca functiile principiilor biblice.

 

In concluzie, biserica trebuie sa ramina flexibila in domeniul adaptarii culturale, pentru a ramine relevanta continuu, deoarece cultura se schimba in timp; dupa cum cum spunea cineva: ,,Ieri, este o alta tara, in care ei faceau lucrurile altfel.”

In Romania, de la revolutie incoace, asistam la o schimbare a culturii in ritm galopant, datorita deschiderii granitelor culturale, astfel incit acum cind vorbim de cultura romaneasca nu mai intelegem acelasi lucru care se intelegea acum 15-20 de ani. Fenomenul globalizarii a afectat cultura locala traditionala si fie ca ne place sau nu, timpul nu se mai intoarce inapoi. Unele din lucrurile care s-au achimbat in mod radical sunt, ritmul, dinamicitatea, stilul si impactul audio-vizualului. Din pacate se pare ca cele mai multe biserici nu-si dau seama ce se intimpla, si se cramponeaza cu incapatinare de felul lor vechi, depasit si irelevant de a face lucrurile, in timp ce-si pierd tinerii si ritmul cresteri lor numerice este dezolant. Vor sa pozeze in aparatoare ale ,,adevaratei spiritualitati” in timp ce cresterea spirituala autentica a propriilor membrii lasa mult de dorit, atunci cind privim spiritualitatea prin prisma uceniciei roditoare si nu prin prisma prezentei regulate la serviciile bisericii.

Concluzionind la ultimile doua subcapitole ( contextualizata si flexibila ), o biserica care vrea sa prezinte un mesaj relevant pentru oamenii de azi, trebuie sa-si modeleze programul, predica, inchinarea, stilul muzical, organizarea, modalitatile de lucru, etc., astfel incit sa rezoneze cu ritmul, dinamicitatea, stilul si folosirea mijloacelor video in cultura societatii contemporane. Negresit ca aceasta trebuie sa se faca cu discernamint biblic real si in ritmul de schimbare pe care biserica il poate suporta fara a pune in pericol unitatea ei. Asta presupune o buna informare a membrilor, astfel incit acestia sa inteleaga ce se intimpla si o implementare a noii viziuni cu multa sensibilitate si intelepciune.

— VA URMA —

Author: EFRAIM Targoviste

Biserica Penticostala EFRAIM Targoviste.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *